Näytä yksittäinen viesti
  #35  
Vanha 01.01.2013, 02:03
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.947
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
kun koplaan tuon vanhan kuorma-auton jarrusäiliön kynsiliittimillä hiekkapuhalluspannuun, ja kynsiliittimillä tuohon 4kw? voimavirtakompuran tankkiin (ja nuo valovirtakompurat sitten laadukkailla pikaliittimillä samaan jarrusäiliöön)
Mua pelottaa vanhat painesäiliöt ja ilmeisesti pelko ei ihan aiheeton ole. Olen koeponnistanut oman pöntön vedellä, mittarissa riitti asteikko 25 ilmakehään. Tein vesipaineen pienellä painepesurilla. Kun ylitin 25 bar, luotin hitsaussaumoihin max. 10 barin puhalluspaineisiin... Odottamassa on myös tuhannen litran painesäiliö joka vaikuttaa hyväkuntoiselta. En ole ottanut käyttöön kun koeponnistus on vielä tekemättä.

Jatkuvapyöritteiseen kompressoriin taajuusmuuttajan ohella hyvä käynnistystapa on manuaalinen tähtikolmio. Taajuusmuuttajalla saa lisäksi paineensäädön jos haluaakin hellävaraisempaa puhallusta vaikka lasikuulin puhalluskaapissa tms. Kuitenkin jollain 16A sulakkeilla puhallus on aina aika hellävaraista ;-)

Valovirtakompurat on hankalia puhallukseen koska niistä seuraa vaiheiden ja sulakkeiden epätasaista kuormittumista. Sulakkeet on monessa paikassa näihin hommiin alakanttiin.

Isotkin kompurat voi olla aika halpoja jopa lähes ilmaisia kun porukka ei tiedä kuinka ne saa pyörii muussa kuin teollisuuskäytössä. Taajuusmuuttajiakin voi saada aika halvalla.

Painesäiliöistä voi olla hyötyä ilman jäähdyttämisessä ja kosteuden poistossa. Jos keksii hyvän konstin millä puhalluksen saa käyntiin ja poikki, pystyy ilmaa varastoimaan säiliöön. Mä meinasin koittaa tätä tuhannen litran säiliön kanssa. Hommaa hankaloittaa kun ilmaa menee kypärään ja pneumaattiseen kauko-ohjaukseen. Raepuhalluskaappikäyttöön soveltuu paremmin moinen koska kypärää ei tarvita silloin.

Hyvää vuotta 2013!
Vastaa lainaten