Näytä yksittäinen viesti
  #23  
Vanha 11.08.2011, 08:05
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.989
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
liian kuumaa lientä... Mersuloissa löytyy poltto-aine linjoissa jäähdytystäkin...
Vedin lämmönvaihtimen vesilinjat kokonaan tukkoon, sehän siis on ollut mulla takalämppärin putkien välissä. Vaikka hana on ollut kiinni, samoin lämppärin hana, niin silti se on päässyt jotenkin "takakautta" ilmeisesti lämpenemään. Onhan mulla lämpötilamittarikin filtterin jalassa, se on näyttänyt n. 40-45°C lämpöisenä, mutta oon kuvitellut että se on vaan jotain ympäristön lämpötilasta johtuvaa, ite lämmönvaihdin kun on eristetty niin sitä vaikee tunnustella. Näytti se miitari nytkin vähän yli 20°C vaikka ulkona 12°C, sen verran huokuu hukkalämpöä moottorista.

Nyt tänä aamuna (oli kyllä viileetä muutenkin), meno tuntu maistuvan paremmin ja starttaa herkemmin myös lämpimänä. Eli syypää on siis liian/epätavallisen lämmin polttoaine, eli vuotaa joko jostain ohi tai sitten joku lämpötilasta tietonsa ottava säädin ei toimi tai sen toiminta-alue ylittyy. Mut eipä oo pumppua noin lämpöiselle aineelle suunniteltu, joten turha varmaan sitä syyttää.

Mut toisaalta, kuvitellaan tilanne että ajetaan kesähelteellä motaria pätkä ja jätetään auto huoltsikan pihaan puoleks tunniks huilaamaan. Moottoritilassa on varmasti hyvin lämmitetyn saunan lämpötila, joten kyllä se pumppu sisustoineen lämpenee myös liki samaan. Ja taas starttaa huonommin. Pitää vielä perehtyä siihen pumpun lämpötilasäätimeen, se jos on rikki eikä osaa kompensoida tilannetta, vois selittää tilannetta.

Nykyautoissa on tosiaan polttoaineen paluulinjassa jäähdytys, korkeepainepumppu kun rytistää aineen 1600 bar alle niin lämpeneehän se. Mut se on tosiaan vasta paluulinjassa.
Vastaa lainaten