Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 04.09.2010, 14:17
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.344
Perusasetus

hmm....

no tota, vaihtoehtoja on yhtä paljon kun koiriakin...

todetaan nyt että n 4" korotus on kaikista helpoin toteuttaa, löytyy halvalla jousia ja iskareita.

etupää:

helppo korotus on ostaa 4" korottavat etujouset, ne on varmaan joku 150/kpl ehkä nykyään

sitte vähä enemmän työtä, vähä enemmän joustoja ja vähä vähemmän rahaa vaatii kun laittaa ne blazerin takajouset eteen, eli siis 52" jousien vaihto, vaatii vähä jousenkorvan paikkojen siirtoa, jos lontoo sujuu niin tästä lisää

taakse, shakle flip korvat, eli alkuperäisenä riipukkeet lähtee jousistä ylöspäin kohti jousen korvia, shakle flip korvilla ne käännetään alaspäin



ja shakle flipin voi tehdä joko noilla vaikio 52" takajousilla tai laittaa 56" (pickup, suburban) jouset taakse, myös vanin jousia jotkut ovat käyttäneen menestyksellä, mutta se vaatii taas muutoksia takakorvan paikkoihin...

mettässä kestosta, ajamisesta, muutenkin... kardaaninkulmien kanssa tulee sitten vähä ongelmia, edessä 4" korotus saattaa vaatia pienet säätökiilat akselin ja pakan väliin millä suunnata pinjoni osoittamaan uudestaan jakolaatikkoa kohti, takana taasen jos pysyy samanlaisessa, normaali kardaanissa täytyy saada pinjonin ja jakiksen päissä kardaaninristikon kulmat samoiksi jotta vältytään värinöiltä ja ristikon elinikä ei lyhene, mulla ittellä tuli flipillä kardaanikulmat semmosiksi että normikardaanin ristikot ei aina kestänyt viikkoakaan ku oli tapit poikki, tai yoke halki tai jotain ja jouduin vaihtaan tuplaniven kardaanin, eli samanlaisen ku etukardaanikin on ja silloin pinjoni täytyy osoittaa taasen sitä jakista kohti.

takariiput on vähän lujilla tossa shakle flipillä, mä olen pari kertaa pudottanut kiven päältä sillain että riippu osuu alastullesaan siihen kiveen ja kokeikaapa parin tonnin lekalla lyödä semmosta riippua päittäin ja kattokaa minkä näkönen tulee

iskarit, moni valmistaja myy 4" korotusiskareita, mutta olen ainakin huomannut että ne jää kyllä liian lyhkäsiksi joustojen suhteen, jos vakiopaikoille iskarit laittaa niin kannattaa oikein mitalla mitata millasella pituudella senne iskarit sopis niin että ne olis mahdollisimman pitkät, ranchoja ja muita saa parhaimillaan n.50 kipale...

korin korotus, tästä on yhtä monta mielipidettä kun on taas niitä ko..reja.

Mun mielipide: sitte jos sopivan jousikorotuksen ja kaarien avartamisen jälkeen ei vieläkään pyörät mahdu äärijoustoissa pyöriin vaan ottaa johonkin kiinni niin kannataa laittaa korotuspalaa korin ja rungon väliin, pienet, n. 30mm korotukset ei meinaa mitään, jossain 70mm kohdalla joutuu kattomaan että rattiakselit, jarruputket ja muut riittää ja toimii oikein, vähän autosta riippuvaista tuokin, blazeen menee toi 3" korotuskin aika kivuttomasti vielä.

metsäajoa ajatellen ohjaus tulee sitten ensimmäisenä vastaan jos korottaa, vakio jousilla ja vakio korkusena se vielä toimii, sitte kun korottaa niin geometria menee vähä pieleen, tulee "bumb steer" ilmiötä ja joustoissa kääntyminen rajoittuu...

Viimeksi muokannut Rytari : 04.09.2010 14:48
Vastaa lainaten