Viestiketju: Metallimiesten palkka
Näytä yksittäinen viesti
  #19  
Vanha 05.02.2024, 16:37
perkei:n Avatar
perkei perkei ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.07.12
Sijainti: Savolax
Viestit: 1.149
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
Tai naisten:

"Hitsaajana 20 vuotta työskennellyt Katja paljastaa palkkansa – ja kertoo, mitä moni ei tiedä hitsaajan työstä


Kun Katja, 46, kertoo mitä tekee työkseen, ihmiset alkavat puhua autoistaan – mutta se ei hänen työhönsä liity."

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-ra...010123736.html

Joku saattaa tunnistaa henkilön palstalaiseksikin.
No hei, katohan vaan kukas se siellä.

Paljon hämmästeltiin tuon artikkelin kommenteissa sitä, että miten voi palkka olla näin paska palkka, jos on yli 20v tehnyt noita hommia.
Miepä voin eksklusiivisesti teille offipalstalaisille sitä vaikka hieman avata.

Oon parikin kertaa uran aikana tehnyt sellaisen ratkaisun, että oon pudottanut palkkaa.
Siinä kun vuonna 2016 rakentelin sitä Clarion-hotellia 17€ tuntipalkalla (joka oli siis siihen aikaan vielä ihan ok palkka) ja katselin vastarannalle Hietalahden telakalle, niin päässä syntyi sellainen hassu ajatus, että haluan kokeilla sitä telakkahommaa.
Kun sain hotellin omalta osaltani valmiiksi, niin aloitin telakalla 14.5€ tuntipalkalla. Siitä se sitten lähti taas kipuamaan ylös.
Sitten kun mie sain päähäni muuttaa tänne Savoon, niin minua ei pidätellyt mikään. Halusin pois pk-seudulta ja halusin paineastiahommiin. Menin paineastiahommiin 13.5€ tuntipalkalla. Eli täydellinen palkkaitsemurha. Olin viimeksi saanut vuonna 2008 13€ tunnilta, ja nyt oli jo vuosi 2020.
Kyllähän se vähän kirpaisi, mutta kyllähän mun asuinkustannuksetkin putosi ihan samassa suhteessa. Joten kun vaan piti pään kylmänä, niin periaatteessa rahaa jäi käyttöön ihan saman verran kuin ennenkin, mutta nyt vaan pelattiin huomattavasti pienemmillä nappuloilla.
Siitäpä se palkka on sitten kivunnut, välissä on muuttunut koko firman palkkarakennekin erilaiseksi. Nykyisellään meillä on savolaisittain ihan hyvät palkat jo. Ja onhan se totta, että isoissa kaupungeissa palkat on isompia. Täällä kun ollaan syrjässä kaikesta, niin ei ole palkatkaan niin korkeat.

Joten vaikka raha kiva asia onkin, niin ei se ole se tärkein asia. Mulle on tärkeintä, että työ ja asuinpaikka on mielekkäitä. Ja vaikka oon pari kertaa päässyt haluamaani työpaikkaan vain tiputtamalla palkkaa reilusti, niin on se aina noussut sieltä ylös. Mutta en siis ole kiivennyt palkkatikkaita suoraan ylös, vaan siksakkia. Siksi mulla on "niin paska palkka".
Ja täällä maalla mulla on mahdollisuus asua omassa talossa ja mulla on koiria ja oma piha ja pihalta lähtee hiihtolatu. Asioita, jotka ei siellä pk-seudulla olisi tapahtunut koskaan.
__________________
- En pidä teistä.



Vastaa lainaten