Näytä yksittäinen viesti
  #74  
Vanha 07.01.2024, 23:25
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.241
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Zil157 Näytä viesti
Kun ostin talon, niin sähköliittymää ei ollut ja uusi liittymä olisi maksanut reilusti yli 10K€. Tällä rahalla sitten hankin akuston, paneelit ja invertterilaturin. Agregaatti oli jo ennestään, joten minun tapauksessani laitteisto oli lähes kokonaan maksettu jo alussa. Tulevaisuuden energian hintoja on mahdotonta ennustaa, mutta yksi asia on varma. Nimittäin se että keinotekoisesti luodulla ”sähköpörssillä” varmistetaan se ettei hinta ainakaan talvikuukausina tule laskemaan. Kesällä taas hinnat ovat epärealistisen alhaisia, jolla varmistetaan se, ettei pienet sähkön kotitalousttajat pääse aurinkoisina päivinä tienaamaan liikaa. Minun kulutukseni on pientä keskimäärin koin 6-8 Kwh/ vrk.
Tuossa tapauksessa varmaan oikea veto.

Mutta jos omalla kohdalla funtsii, niin muistelisin että nykypaneelien "eliniäksi" on annettu about 10-15v, ja halvin kura ei välttämättä kestä Suomen olosuhteissa niinkään pitkään, niin 10 000 € (joka varmaan menee jos meinaisi systeemit laitella, että niistä olis iloa-vaatinee myös sähkärin erottelemaan lämmityksestä ym...) niin voi olla että se "hyöty" olisi lähinnä harrastuksen tasolla, kun "käyttösähkön" kulutus on sen verran pientä tuona aikana, milloin se aurinkosähkö oikeesti tuottaisi jotain. Mulla on vielä niin, että Huhtikuu - Lokakuu on koko ajan yösähkön hinnalla ns. avoaika, ja talvella sitten sama perinteisellä yösähkön ajalla. olikohan se 22-07 välillä.

Jotenkin tuntuu, että Suomen leveysasteilla enempi harrastusta omakotitalojen osalta vs. hyöty, jos lasketaan investointi tekniikkaan asennuksineen. Pitäsi laskeskella tietysti tarkemmin, niin näkis onko omalla kohdalla näin. Toki varmaan poikkeuksiakin on kuten sulla.
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
http://www.roverfriends.fi/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten