Näytä yksittäinen viesti
  #34  
Vanha 06.11.2023, 15:45
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 669
Perusasetus

Tällä hetkellä suunnistuksen, ajopäivien ja valkoisten kilpien pitämisen vetovoima on niin suuri että tämä jo yksin karsii kilpailijoita trialista. Valitettava totuus on että mikäli ajattelee ajavansa suunnistusta ja trialia niin tarvitaan kaksi autoa. Jo yksin suuri kaatamisen todennäköisyys mikä on trialissa karsii monia autoja pois. Suuri osa tämän maan harrastajien offiautoista on "kilvissä" ja kori päällä eikä niitä ole rakennettu sillä mielellä että kaatamisella ei ole mitään seurauksia. Monissa on myös kaarien osalta selviä puutteita. Lisäksi enemmän rakennetut suunnistus autot menevät sääntöjen puitteissa suoraan pro modiin missä radat taas ovat epäsopivia niille autoille, koska etenemiskyvyn puolesta ne ovat max. modified autoja. Harraste starndardin radat taasen eivät välttämättä tarjoa haastetta tai mielekästä ajettavaa. Eikä tuollainen suunnistus auto ole muutenkaan trialiin sopiva. Tosin on tässäkin poikkeuksia ja on mahdollista tehdä yksi auto joka käyttöön, mutta aina se on kompromissi.

Kansallisten sääntöjen tekeminen oli mielestäni hyvä liike lajin lähestyttävyyden kannalta, mutta eivät sen vaikutukset tietenkään heti näy.

Trial ja suunnistus vaativat autolta ja kuskilta hyvin eriasioita ja kasvavat kulut karsivat monelta harrastustoimintaa pienemmäksi jolloin kahden auton ylläpito vaikeutuu. Suuri osa kuitenkin tämän maan maastosta on enemmän suunnistus autoa suosivaa kuin trial autoa niin monesti tässä karsiutuu trial auto pois. Trial tyylisiä ajomaastoja ei taida löytyä kuin Porista ja Raisiosta. Monia myös kiinnostaa enemmän vinssamminen kuin kivillä ajelu. Tämän olen itse huomannut kerhon ajopäivillä.


Mielestäni myös Raision ajoalueella kannattaisi järjestää ajopäiviä säännöllisesti ja ennustettavasti sekä ilmoitella niistä. Vuonna 2022 oli erillinen topicki näille. Itse kävin viime kesänä ensimmäistä kertaa Raisiossa ajamassa juurikin tämän topicin ansiosta. Maasto oli juuri sellaista mitä olen Tampereelle kaivannut ja pieni trial kärpäinen mikä on ollut jo entuudestaan kasvoi siellä huomattavasti. Raisioon tuli lähdettyä kun ajopäivä oli tiedossa hyvissä ajoin niin pystyi suunnittelemaan sinne lähtöä. Pelkästään sillä että saisitte väkeä sinne vain ajelemaan saattaisi innostaa monia trialista. Se kannattaa kuitenkin pitää mielessä että innostuminen ei välttämättä meinaa että ollaan viivalla heti seuraavassa kisassa mutta potentiaalinen harrastaja on jonossa. Itse olen nyt noin 2v suunnitellut kisaan osallistumista, mutta sopivan kaluston puutteessa tämä on jäänyt vielä suunnittelun tasolle, ensi kesänä olisi tarkoitus ajaa ainakin yksi kisa HS:ssä täysin sinne kuulumattomalla autolla, mutta että saa hieman tuntumaa kisan kulusta. Mikäli harrastajia halutaan saada innostumaan lajista enemmän pitää työtä tehdä pitkällä tähtäimellä.
Vastaa lainaten