Näytä yksittäinen viesti
  #36  
Vanha 27.10.2021, 12:50
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 534
Perusasetus

Ensin kannattaa selvittää noista, miten osat on yhteensopivia lava-mallin kanssa, siihenhän tuo auto kokonaisuudessaan perustuu. Jotain eroja voi toki olla.
Ja japsimaahantuojilla on hyvin huonosti enää osia vanhempiin vehkeisiin, siis Suomessa.
Tuommoinen malli, mitä taas on jonkun verran viety USAan on siinä mielessä helpompi, että ebay tai rockauto.com löytää siihen yleensä osia. Ei aina kaikkea mutta jotain. Ja sitten kannattaa itse tehdä myös tutkimusta, joskus eri malliin tarkoitettu osa sopii kuitenkin, saattaa olla eri vuosimalliin tehdystä osanumeropäivityksestä tai joku pieni muutos, mikä kuitenkin käytännössä sopii.

Toyodiy.com on hyvä sivu toyotille, missä voi varaosanumerolla etsiä, sopiiko joku osa muihin malleihin, en tiedä onko nissan-datsuneille vastaavaa.
Monet japsien alihankintaosat saattavat myös olla samoja merkkirajojen yli, kun vaan jostain saisi sen vertailudatan kaivettua. Jarrusatulat saattaisi olla yksi sellainen nimike.
Kotimaiset ja ulkomaiset merkkifoorumit kannattaa selailla, tosin täällä harvinaiset mallit voi jäädä huonolle tuntemukselle.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dragonxi Näytä viesti
Kiitos neuvoista!

Sama huoltomies, joka eilen väitti
....

Jarrudynamometrilla ei sittenkään
kuulemma pysty näkemään sitä,
jäävätkö jarrut laahaamaan tai jumittuvatko
kokonaan jarruttaessa, mikä hyvä tietää
myös jos lähtee katsastuksen läpäisseellä
autolla liikenteeseen !
Paikallisella konttorilla, missä itse olen autojani käyttänyt, kyllä dyno näyttää, jos jarru laahaa.


EDIT: niin joo, se käsijarrun laahaus: jos siellä on tosiaan ihan normaali rumpujarru käsijarrua varten (tai minikokoinen), niin pelkästään sen putsaus voi laahaukseen auttaa. En nyt tosiaan koko ketjua ihan niin tarkkaan lukenut, että oliko se nyt vaijeri jumissa, mikä aiheutti laahaamista vai kuluneet osat muuten mutta sinne kertyy kitkapinnoista ja muutenkin pölyä, mikä varsinkin näin kosteilla keleillä voi vetää sitten rummun jumiin, tilaahan ei kuitenkaan hirveästi pitäisi jarrukengän ja rummun välissä olla.

Viimeksi muokannut toyopet : 27.10.2021 13:00
Vastaa lainaten