Näytä yksittäinen viesti
  #7  
Vanha 31.12.2020, 20:38
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Oletko selvittänyt, tuleeko kosteus mistä?


Ja Rautahan ruostuu, kun ilman kosteus ylittää jonkin % luvun, olikohan 60%

Käytätkö jotain hormitonta lämmitintä lisälämmönlähteenä?

Itse olen käyttänyt kosteudenpoistoon ilmankuivaimia, jos/kun normaali ilmanvaihto ei riitä.

Mulla on kaksi vanhaa kuivaria, toinen on bilteman Kuivain, siis tehty nimenomaan kuivaimeksi.
Toinen on sekatavarakaupan "Jäähdytyslaite", siis semmoinen yhden huoneen jäähdyttämiseen tarkoitettu ilmalämpöpumppu, joka työntää kuumaa ilmaa 5" torvesta ulos.
Tässä on nimenomaan kosteuden poisto toiminto tuon jäähdytyksen lisäksi.
(molemmat entisiä talon/makuuhuoneen jäähdyttimiä, nyt ollut reilu 10v ilmalämpöpumppu)

Tuo bilteman 20 vuotta vanha ei toimi kuin 20 asteen lämpötilassa, ja silloinkin aika vähän kerää kosteutta, mutta tuo ilmalämpöpumppu toimii vielä ainakin +10 asteessa.

Ja vaikka tuo syö sähköä, niin energiaa vapautuu ilmasta kondensoitavasta kosteudesta, joten käyttökulut aika mitättömät.

Jos laittaa "oikean" raksamallin ilman kuivurin, niin niitä taitaa saada jo muutamalla satasella? https://www.puuilo.fi/toho-rakennuskuivain-900w

p.s Jos kosteutta ei saa helposti pois, niin tee hitsauskoneille yms. oma lämmitetty/kuivattu komero, siis esim. n.70mm runko ja villa eristys, isot ovet, ja sinne sitten pieni lämmitin ja/tai suola pussi?
(Mulla veneessä vanhasta puuvillaisesta pussilakanasta tehty, noin parilla kilolla maantiesuolaa täytetty pussi roikkumassa sankon päällä)
Ja kun tuonne komeroon laitat paineilmakompuran yms. mitkä eivät saa jäätyä, niin hallin jäähtyminen pakkasen puolelle ei niin tuhoisaa, Maalit yms. jäätyvät, ja palavat, kannattaa laittaa vanhaan pakastekaappiin, joka pysyy plussalla pikkupakkasilla jo muutamalla Watilla, esim. paremmalla termostaatilla ohjattu istuimen lämmitin akkulaturin käyttämänä.
Vastaa lainaten