Näytä yksittäinen viesti
  #4816  
Vanha 18.10.2020, 23:12
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Kuten aikaisemmin kysyin toisessa (3?) yhteydessä, Millainen vene?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ttapio Näytä viesti
pistin välijäähdyttimen ja turpon veneeseen ( potkuri on laskettu 104hv koneelle) kone on siis toyotan 2.2l nyt en saa tehoja ulos, vaikka vääntää syötöt täysille. ei savuta siitä huolimatta. nyt täytyy löytää 2lt koneen pumppu ja suuttimet. turpo nostaa pikku säätöjen jäkeen paineet 0,7kg. Vai käykö suuttimet suoraa 2.2 koneeseen. siinä kymysyn no 1 ja toinen kymysys no2 koskee ajoitusta, pitääkö ajoitustaa säätää vähä aikaisemmalle, syötön noston ja turpottamisen jälkeen/vuoksi.
tarkoituksessa olisi saada koneesta se 120-150hv ulos silloin pitäs pelata kuormalölakin hyvin.
Olet saanut ruuvattua pumppua isommalle: Aikaisemmin 2500 rpm ja 0,5 ahtoja.

Kuulostaa siltä, että liukuva vene?

Ja tuo, että potkuri on laskettu 104 hv koneelle, kiinnostaa minua, mistä löytyy ko. laskukaava, varsinkin jos veneestä ei ole täsmällistä dataa k.o painoituksella, ja varsinkin kun kierros/vääntö grafiikka puuttuu....

(Nykyisellä liukuvalla veneellä olen ajanut useammalla potkurilla, alumiini ja rst, kahdella eri koneella, paino- ja tehoeroa vajaa 100 kg/hv, ja tuolla painavammalla/tehokkaammalla myös vetolaitteissa huomattavasti eri välitykset, ja vieläkään ei ole vetolaitteen välitykset/potkuri ns. mieleiset)

Jossain muistaakseni kerroit, että turbo riittää 3 litran koneeseen, siis mihin koneeseen? (minulla on mm. yksi -80 luvun tieliikenteessä suorasuihkudiesel, jossa on 4,75 litran kone, ja tehoja reilusti alle 100 hv, turbosarjalla pääsee reiluun 100 hv)

-> Potkurissa on liikaa nousua/pitoa

Mutta Kysymykseesi:

En tiedä, paljonko nuo L-moottorin suuttimet käsittelee/kestää kohtuudella.
Muistaakseni ne on ns. tappi suihkuja;
Ja kun tarvitset lisää vääntöä hetkellisesti (siis jos liukuva vene) niin nuo suuttimien kärjet ei ole ensimmäinen ongelma?

Vaikka kierrokset nousee tuolla nykyisellä kokoonpanolla 2500 rpm, niin jos minä olisin rakentamassa k.o venettä, niin juurikin isompi syöttöpumpun nestepää, joka löytyy noista uudemmista... siis 2L ja 2L-t.

Olisko liian kallis satsaus esim. 2L-t?
Vastaa lainaten