Näytä yksittäinen viesti
  #7  
Vanha 18.05.2020, 22:03
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Ei ole noita mainitsemiasia 1-vaihe generaattoreita näkynyt autoissa.


Yleensä menee Puurot ja Vellit sekaisin, Nyt meni kyllä jenkkivahvistuksella täysin metsään?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja uteiN_H Näytä viesti
Etkö kokaan korjannu suuritehosii boshilasisii......
Mun mielestä niist vuosikymmenen tai kymmenten takaa kuva neljän didodin diodi sillast. Ja erillisest säätimet hiilisillan yhteyes.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tasasuuntaaja

Toi mun mainitsema kokoaaltotasasuuntaus.
Ja kaikki hyvät ja isot laturit toimii tällä perusteella.
Neljällä diodilla....
Joka löytyy tost wikit alta....Kokoaaltotasasuuntaus.....tai muuntajist.


Kun tehdään tasasta akulle... Vaihtovirtalaturist.....
Ja niin kuin kuvatkin sen näyttää.....mahdollist monel tapaa.....
Tai sit nykyään elektroniikka hoitaa.....konkkien ja diodien ja vastusten kans jota ohjaa jonkin moinen lasentaan ja taajuuteen kykenevä komponetti.
Kolmella ja oikella komponeiteilla saa kantti.....mut tasast tulee neljällä.....
Mut noi vanhojen suikkien laturit viel vahaa tekniikkaa.....
Tuo sinun laittama linkki on yleinen 1-vaihe tasasuuntauksessa, siis esim. perinteiset akkulaturit (siis 230v pistorasiasta 12v auton akkua lataavat)

JO Vaihtovirtalatureiden alkuaikoina , en tiedä milloin, mutta jo 60 luvulla nuo vaihtovirtalaturit oli 3 vaiheisia, siis vaativat 3 vaihetasasuuntaajan, ja se taasen vaatii (vähintään) 3 + 3 diodia

Ja kun kysyit: """"""Etkö kokaan korjannu suuritehosii boshilasisii......"""""

Mitä tarkoitat tuolla? olen korjannut bosch:ja nimellisteholtaan reilusti yli 2000w ulkoisella tuulettimella olevia, taitaa olla nytkin tuolla tallissa 2200w?

Ja sisäisellä tuulettimella olevia "tehokkaita" vähemmän, mutta sen verran että sanomaan pääsee.

Ja noita nimellisteholtaan n. 1000 wattia olen korjannut, muutellut mm. kelluvaksi (siis laturin metalliosat ei ole sähköisesti yhteydessä ulos tuloon tms) ja asentanut jonkin verran....

Ja suurimmassa osassa yllämainituissa on vähintää 9 diodia
Vastaa lainaten