Näytä yksittäinen viesti
  #9  
Vanha 09.12.2019, 00:03
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Minkä ikäinen hilux, ja minkälaiset renkaat?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja thx 1138 Näytä viesti
Mitenkähän offilaiset käyttää nelivetoa talvella. Uskaltaako sitä nelivetoa käyttää asfaltilla jos ei ole varma onko asfaltilla jäätä niin varalta. Vai saako nopeaa nelivetoa käyttää ollenkaan sulalla asfaltilla. Olen huomannut että on ainakin aika vaikea usein talvella olla varma onko tie sula niin olen ajanut nelivedolla silloin varalta jos ei ole täysin varma että asfalti on sula.
Hilux aika kevytperäinen, laita 100-200 kg lainoa lavan takareunaan (siis siihen luukun viereen)

Ja aja takavedolla Aina, kun ei ole nimenomaista syytä ajaa nelivedolla.
Toki napalukot voi pitää kiinni, niin nelivedon saa kytkettyä sekunnissa, jos tulee tarve.

Se on tosi, että nelivedolla menee vakaammin, kiihtyy paremmin ja liukkautta ei tunne....

MUTTA

Jos perinteinen hilux, missä ei ole noita uusien autojen ajoavustimia, niin kun lähtee nelivedolla, niin silloin kuski muuttuu äkkiä matkustajaksi.
-> jäykällä nelivedolla (myös muut, itselläni aika paljon kokemusta Hiluxin lisäksi Land Cuiserien -40 -60 -70 ja -80 sarjalaisista, toki tuo minun hdj-80 on valittavissa takaveto- jatkuva neliveto keskitasauspyörästöllä- ja jäykkä neliveto)
Jäykällä nelivedolla luistojen hallinta on paljon vaikeampaa, kuin pelkällä takavedolla.
Ja tähän kun yhdistetään se, että ennen kuin liukkaus varoittaa (takavetopäällä sutii herkemmin, perä alkaa "hakemaan" tms.) niin vauhtia on enemmän....
Opettele ajamaan takavedolla, niin paremmin pysyy auto ja kuski ehyenä. (ja kun nimenomaista tarvetta, niin sitten nelivedolla, mutta varovaisuutta noudattaen)

p.s jäykällä nelivedolla kääntäissä joku pyörä sutii... siis aika suuret voimat kuluttaa voimansiirtoa, kun sulalla asfaltilla suttaa kumia asfalttiin....
Vastaa lainaten