Viestiketju: mutarenkaat talvella
Näytä yksittäinen viesti
  #19  
Vanha 04.11.2019, 10:38
thx 1138 thx 1138 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.08.18
Sijainti: kuusamo
Viestit: 63
Perusasetus

Ajattelin hieman laittaa omia ajatuksiani kun ajelen nyt toista talvea mutarenkailla. Nyt on tosin erimerkkiset kuin viimetalvella. Eli viime talvi meni periaatteessa ilman ongelmia mutarenkailla. Tietenkin ajoin varovasti kun on peloteltu onneksi että ne eivät pidä. Tietenkihän ne eivät jäällä pidä yhtähyvin kuin nastat mutta lumella ei kyllä huomannut ongelmia ja ajan aina periaatteen vuoksi talvella maksimissaan 80 kymppiä jos tie ei ole täysin sula. Mutkaiset tiet sitten mutkissa jopa 60 tai hiljempaakin kun on peloteltu että ne eivät pidä. Viime talvena oli muutama paha onnettomuus päivä. Esim oulun moottoritiellä ajoin yksi lauantai klo 9.00 jälkeen ja oli hirveä lumipyry. Ei minulla muuten mitään ongelmia ollut olisin itse asiassa nauttinut ajamisesta suuresti jos kaikki eivät olisi painaneet ainakin 100 kilometriä tunnissa ohi. Minulle iski paniikki että kohta tapahtuu vakava onnettomuus ja tältä tieltä pitää päästä äkkiä pois. Muutaman tunnin päästä kun katsoi uutiset niin sillä paikalla mistä olin juuri ajanut oli tapahtunut massiiviset ketjukolarit. Voin sanoa kun olin ollut itse hetkeä ennen paikalla että varmasti suurin osa sai ansionsa mukaan niin hullua se ajaminen oli ja varmasti kaikilla oli nastarenkaat.

Toinen keli viime talvena oli kun tienpinnat jäätyivät erittäin liukkaiksi ja autot vain mäessä saattoivat valuaa ojaan. Silloin tapahtui ainakin kymmeniä onnettomuuksia ja varmasti kaikilla melkein oli silloinkin ollut nasta renkaat. Itse tosin sinä päivänä luulen että olin just ajanut kotiin ennen kuin se todella liukaskeli alkoi ja sekin voi olla osasyy että en joutunut onnettomuuteen koska jäähän se on varmaan suurin ongelma nastattomissa renkaissa. Mutta paremmin on nuo mutiaiset pitäneet mitä pitivät 18 vuotta vanhat nokian hakkapeliitat ajoin niillä 5 vuotta ja ostin nuo mutiaiset kun niille tuli ikää 18 vuotta.
Vastaa lainaten