Viestiketju: stihl ms 261c-m
Näytä yksittäinen viesti
  #25  
Vanha 07.09.2015, 19:44
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Thumbs up

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Uazmies Näytä viesti
Hieman yllätyin kun näin ohjeet kokeilla tuleeko öljyä.

Pidin tätä itsestäänselvyytenä.

En minä mistään mitään tiedä enkä ketään neuvo, mutta itse käytän ja huollan sahani (päivittäin käytössä 192TC, 260C ja 660) seuraavasti:

-kylmäkäynnistyksen jälkeen n.1min puolikaasu päällä (Juu, ihan eri tavalla kuin ahdettu diesel, 2-t kone saa kaiken voitelunsa polttoaineesta ja nykyaikaiset sahankoneet käyvät tyhjää todella laihalla)

-tankkaus joko pi-pistoolin tai harjan kanssa, korkin ympärys puhtaaksi ennen avaamista

-joka tankkauksen yhteydessä tarkistan että käy tyhjää kunnolla, kiertää kunnolla, öljyää ketjunsa ja teräjarru toimii (ei kannata pysäyttää kaasu pohjassa vaan jarru päälle ja kaasua)

-viilaus tarvittaessa vaikka monesti päivässä

-käytön jälkeen (päivän päätteeksi) AINA ketjun puolen poski pois, laipan kääntö ja kaiken puhdistus paineilmalla, erityisesti juuri öljykanavat ja laipan ketju-ura

-vähintään joka kolmas työpäivä ilmanputsarin koppa auki, puhdistus paineilmalla ja putsarin purku / pesu

-vähintään kerran viikossa käynnistimen (ja PUHALTIMEN) puolen poski irti ja puhdistus / tarkastus

-terän irroituksen yhteydessä tarkastakaa vetohampaat, jos "levinneet" sivuille niin ei juokse laipassa

-tarkkailkaa käynnistinnarun kuntoa, itse vaihdan vuosittain ettei jää päivä kesken 4€ maksavan osan takia

-muistakaa viilata myös puruhampaat alas

-Älkää kukaan vaan ottako tätä vittuiluna, sitä se ei ole.

-Toivon lisäyksiä ja kommentteja, tiedon- ja opinjano on kova.
Hyvät ohjeet. Pysyy sahat koko ajan käyttökunnossa ja voi aina lähteä hommiin vaikka sekunnin varoajalla.

Minulla hiukan samankaltainen proseduuri:

-Tankkaus vain pienkonebensalla, ei 98 tai 95 bensalla. Nykyään mittarista saatavalla 4T pienkonebensalla, johon itse sekoitettu öljy
-öljynä synteettinen 2T öljy
-teräketjuöljynä varsinaista öljyä, ei jäteöljyä
-sahaus normaalisti saha tankattuna ja terävällä ketjulla
-teräketjun teroitus heti, jos tylsyy. Laippa kiinni Hilman ruuvipenkkiin ja viilalla rauhallisesti. Purupiikin lyhennys. Terotuksen jälkeen ketju kireälle.
-hommien päätyttyä kotelo auki ja ilmanputsari ja saha muutenkin puhtaaksi
-terän terotus
-tankkaus
-toisinaan myös tulpan tarkastus
-silloin tällöin ketju irti ja kotelosta öljyiset purut pois ja samalla laipan uran puhdistus ja kärkipyörän pyörivyyden tarkistus.

Joskus jää tarkistamatta ketjujarru, mutta sekin testautuu startatessa.

Periaate on siis se, että saha huolletaan ennakolta jotta ei koskaan tarttis raahata toimimatonta sahaa metsään. Se harmittaisi ja siksi kaikki hommat tehdään huolella. Minulla on metsäpalstalle 2 tunnin ajomatka enkä ihan vain eväitä viitsi mennä noin kauas syömään
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten