Näytä yksittäinen viesti
  #64  
Vanha 31.08.2013, 16:00
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Ja taas meinaa karata....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Mun mielestä pienten suuttimien kanssa voi tulla kaikennäköisiä ongelmia kuten se kun ilmamäärät on pieniä, mistä saa puhdasta ilmaa hengitettäväksi?

Tuntuu iso osa kuivapuhalluksessa olevan homman ideaa se kun autosta tms. saa hankalatkin paikat puhtaaksi kun on kunnon kypärä päässä ja näkee mitä tekee eikä ainakaan siksi tarvi lopettaa puhaltamista, etteikö hengitysilmaa olisi.

Liian pienet sulakkeet on ikäviä puhaltaessa koska samalla jos ne palaa katkeaa hengitysilmakin ja se ei ole omiaan lisäämään työturvallisuutta. Muutenkin kaikki turhat keskeytykset on ikäviä kun ne tuo sähläysmomenttia mukaan.

Omat kokemukset on jos on vaikka 5 millin boorikarbidisuutin ja mulla se oli pituudeltaan 140 mm, kypärä tuntuu silti ilman kulutuksessa ja 16 A sulakkeilla saa jo jotain aikaan jos on hyvä kompressori, mulla se säätyy taajuusmuuttajalla. Jos on tiukassa olevaa materiaalia haittaamassa puhallusta saisi tälle suuttimelle olla 35 A sulakkeet. 8 millin suuttimelle 63 A sulakkeet.

Jos painetta on liian vähän, letkut liian pieniä ja suutin ei ole tehokas, joutuu hiekkaa roudailemaan ja kantamaan sitäkin enemmän. Hyvällä teholla puhaltaessa hiekka hajoaa hienoksi jauhoksi aika hyvin ja sitä ei kulu älyttömästi.
Siis tuo minun "järjestelmä" maksaa/maksoi noin 3-400 euroa, poislukien maski.

Paljonko tuommoisen sinun järjestelmän hinta on, kun ostetaan valmiina kaupasta; siis kunnon kompura, invertteri, pannu ja miksei tuo paineilma huppu/pukukin? ja sitten jos meinataan puhaltaa "oikein" niin Montako tuhatta kerta-investointina nuo 63A nallit keskukseen, ja montako sataa vuodessa lisää normi 25A liittymään?

Sitä vaan tässä yritän selventää, että suurimmalla osalla harrastajista ei ole pistää pelkkään sähköliittymään vuoden keskivertoharrastajan harrastebudjettia, ja jos pitää puhallella enemmän, niin tuolla 10 000 euron hintaerolla eri järjestelmien kanssa käyttää ostopalveluja pitempään kuin tuo järjestelmä kestää happanematta käsiin.

Tuosta olen osapuilleen samaa miltä; suojaimia kannattaa käyttää, niin hengitys/silmä kuin myös kunnollisia suojavaatteita, jos sattuu vahinko, niin tuo hiekka menee nahkan alle tuolla minunkin pannulla....

p.s mitähän naapurit sanos, kun alkas kaivattamaan paksumpaa maakaapelia, että sais kunnolla hiekan lentämään? ei vissiin tarvi ympäristölupaa, jos omaan autoon tekee remppaa? vai?
Vastaa lainaten