Näytä yksittäinen viesti
  #63  
Vanha 31.08.2013, 15:13
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.947
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Itse olen puhaltanut tuommoisella vastaavalla; kuin tuo puulelun kello; pienimmällä suuttimella; oliko 2,4 mm ja pari pientä valovirta kompressoria teki ilmaa:
Mun mielestä pienten suuttimien kanssa voi tulla kaikennäköisiä ongelmia kuten se kun ilmamäärät on pieniä, mistä saa puhdasta ilmaa hengitettäväksi?

Tuntuu iso osa kuivapuhalluksessa olevan homman ideaa se kun autosta tms. saa hankalatkin paikat puhtaaksi kun on kunnon kypärä päässä ja näkee mitä tekee eikä ainakaan siksi tarvi lopettaa puhaltamista, etteikö hengitysilmaa olisi.

Liian pienet sulakkeet on ikäviä puhaltaessa koska samalla jos ne palaa katkeaa hengitysilmakin ja se ei ole omiaan lisäämään työturvallisuutta. Muutenkin kaikki turhat keskeytykset on ikäviä kun ne tuo sähläysmomenttia mukaan.

Omat kokemukset on jos on vaikka 5 millin boorikarbidisuutin ja mulla se oli pituudeltaan 140 mm, kypärä tuntuu silti ilman kulutuksessa ja 16 A sulakkeilla saa jo jotain aikaan jos on hyvä kompressori, mulla se säätyy taajuusmuuttajalla. Jos on tiukassa olevaa materiaalia haittaamassa puhallusta saisi tälle suuttimelle olla 35 A sulakkeet. 8 millin suuttimelle 63 A sulakkeet.

Jos painetta on liian vähän, letkut liian pieniä ja suutin ei ole tehokas, joutuu hiekkaa roudailemaan ja kantamaan sitäkin enemmän. Hyvällä teholla puhaltaessa hiekka hajoaa hienoksi jauhoksi aika hyvin ja sitä ei kulu älyttömästi.
Vastaa lainaten