Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Lisävalo kysymys (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=61432)

P-KR#1 23.07.2009 16:04

Lisävalo kysymys
 
Onhan noista lisävaloista täälläkin aikapaljon juttua ja niiden lukemisen jälkeenkään ei oikein osaa tehdä päätöstä mitä Jeepin keulalle laittais.
Rahaa ei ole hyviin Xenoneihin tällähetkellä joten hehkupolttimoilla on mentävä.

Tällähetkellä on uudehkot Hella H4 umpiot 100/80 w polttimoilla.

Olen ajatellut seuraavanlaisia "paketteja":
4 x Hella Luminator 17,5 referenssillä joista uloimpia lyhtyjä voisi kääntää vähän ulospäin jotta valokeila olisi leveämpi.

Tai

2 x Hella Luminator 17,5 referenssillä + 2 x Cibie Turini Apolloja 10 referenssillä

Valot olisi tarkoitus kytkeä niin ettei menisi nuo referenssit yli tuon 75.

Vai pitäisikö unohtaa nuo referenssit ja laittaa
2 x Hella Luminator 37,5 referenssillä ja 2 x joko Luminator 17,5 tai Cibie Turini Apolloja tai jotkut muut "kurvivalot".

Tarkoitus olisi saada valot jotka näyttäisivät tarpeeksi pitkälle ja leveälle, mutta eivät ajaisi vararikkoon.
(Ehkä myöhemmin voisi ajatella Xenon muutos sarjaa noihin.)

andy 23.07.2009 17:34

Lisävalo kysymys
 
Itelläni Luminator chromium sinisellä lasilla ref 37,5. Valoa tulee kahdella kappaleella 100w polttimoilla todella hyvin. Viime syksynä laitoin näihin 50w/4300k xenon muutossarjan ja niillä ollaankin jo kirkkaasti "rekkasarjassa":rolleyes: Hellaa tämän enempää mainostamatta:eek:, lamput on ostettu syksyllä 2003 ja koko ajan satawattiset paikallaan, silti heijastimet ovat virheettömät...

Rölli 23.07.2009 20:46

Itsellä oli joskus tollaset luminatorit enkä kyllä ollut tyytyväinen. Hinta ja valoteho eivät mielestäni kohtaa kovinkaan hyvin.

Nyt nokalla lightforcen 240 x 2kpl. Näihin olen erittäin tyytyväinen. Luulen että pykälää tai jopa kahta pienemmilläkin saavuttaa riittävän valaisumatkan.

Helloja ei enää mun autoihin tule.

mikaylikoski 23.07.2009 21:18

valoa
 
mulla on bossin touringit 190 ppiset ja satavattiset polttimot niin näkee ihan kivasti kun mettäteillä pääasiassa ajelen . serkulla toi sun vaihtoehti 1 niin se on myöskin olly tyytyväinen valoihinsa

*make* 23.07.2009 21:24

itse olen suosinut omissa autoissani hellan rally 3000 37.5 ref ja euroracingista "halpoja" sparcon 130w ralli polttimoita, mitkä muuten kestää ja näyttää ihan eri tavalla kun jotkun esim: narvat. :)

Kokku 23.07.2009 22:39

Viiminen 2 vuotta ollu keulalla 2 kpl ref.17.5 luminatoreita ja katolla "mettä"valoina 2 kpl ref.37.5 3000 rallya. Katolle väsäsin viime talveksi xenon-polttimot. Riittävästi näyttää... Yrittäny vaan sivuteillä käyttää kattovaloja ettei virkavalta puutu niihin. Luminatorit muuten hyvät, mutta jää turhan lyhyeksi kuvio.

Vilkutin 24.07.2009 06:08

jos reffit menee yli niin joutuuhan ne aina sitten raksiin irti leiman ajaksi, niinkuin itse tein liktforcet 240et otin pois, tosin ne on nyt ollutkin koko kesän pois kun ei tarvetta, syksyllä sitten keulille. Ja samalla vois miettiä niihin xenon sarjaa, kun ajovaloissa jo on.

Marcus78 06.09.2009 19:52

Ite selailin nettiä paljon, että mitkä valot Hiluksin nokalle laittaisin ja päädyin noihin Turineihin.
Saa nähdä, koska tulevat ja miten saan ne järkevästi tohon hilun keulalle laitettua.
Ei ne mitkään modernin näköset ole, mutta jos niillä näkis täällä oravankivitys alueella hiukan paremmin:)

niko69 06.09.2009 22:42

pitääkö kuusta asti nähdä missä ajelette? :) metsään katon kulmiin sumuvalot/työvalot.

P-KR#1 07.09.2009 05:55

Valoa kansalle joka pimeydessä vaeltaa. :D

Mun autolla ajetaan niin tiellä kuin metsässäkin ja tahdon että valoa löytyy niin lähelle kuin kauaskin.

jeeppi-eki 07.09.2009 12:19

Mulla on ollu Vanin keulassa 4kpl Hellan 3000 37,5 ref , kaksi kappaletta xenoneilla ja toiset kaks 100w halogeeneilla, säätilasta riippuen kummilla näkee paremmin. Onhan xenon valo valkoista mutta kun se ei joka keliolosuhteissa ole paras vaihtoehto. On ollut hyvä vertailla kun on samanlaiset valot saman auton keulassa halogen/xenon polttimoilla. Lisäksi xenonit on hitaasti syttyviä, jos niinkuin ajattelee äkki tilannetta esim hirvi hyppää tielle ja räpsäyttää kaukovalot päälle , sekunti tai kaks on piiiitkä aika ko. tilanteessa.

A-P 07.09.2009 13:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jeeppi-eki (Viesti 590190)
Lisäksi xenonit on hitaasti syttyviä, jos niinkuin ajattelee äkki tilannetta esim hirvi hyppää tielle ja räpsäyttää kaukovalot päälle , sekunti tai kaks on piiiitkä aika ko. tilanteessa.

Ööh, mites se nyt siinä sitten auttaa? No joo, lisävalot (NBB, pyöree kuuppa) ittelläkin ja ihan paikallaan. Mitä enemmän valotehoa, sitä huonommin valokeilan reunoille ja ulkopuolelle näkee, luulen.
Vanha tuttu: http://www.offroadpaja.fi/Valojutut.htm

MikkoS 07.09.2009 13:35

Selailin nettiä niin törmäsin edullisiin xenon paketteihin.. http://www.taskuraketti.com/index.php?sivunro=2&laji=40

jeeppi-eki 07.09.2009 15:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A-P (Viesti 590200)
Ööh, mites se nyt siinä sitten auttaa? No joo, lisävalot (NBB, pyöree kuuppa) ittelläkin ja ihan paikallaan. Mitä enemmän valotehoa, sitä huonommin valokeilan reunoille ja ulkopuolelle näkee, luulen.
Vanha tuttu: http://www.offroadpaja.fi/Valojutut.htm



Jos näkee mitä edessä on =helponpi väistää , aikaa jarruttaa.
Halogeenit syttyy heti ja xenonit pikkuhiljaa...
Siis on ollut aikaa vertailla kun valot on saman auton keulassa (h)(x)(x)(h)samanlaisissa hella 3000 lisävaloissa.

Marcus78 07.09.2009 20:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja niko69 (Viesti 590105)
pitääkö kuusta asti nähdä missä ajelette? :) metsään katon kulmiin sumuvalot/työvalot.

Jaa tollai..?=)

http://jouni.pictures.fi/kuvat/Off-R...i/IMGP8289.JPG


http://jouni.pictures.fi/kuvat/Off-R...i/IMGP8388.JPG

Tukivarsi 21.10.2009 09:00

Laitoin kingcapiin tuollaiset hellan rallye 3003 compactit nokalle. http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=1276 Onko kellään kokemusta siitä että miten tuo heijastin kestää jos laittaa vaikka 100W polttimot noiden 55 tilalle? Kuumiaako liikaa kun ei noi mitkää kauhean isot ole kooltaan. Ja kytkettykin ne on niin että erillistä katkaisijaa ei ole. Onko muuta vaihtoehtoa lisäämään valotehoa noissa?

HiluxMan 21.10.2009 10:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tukivarsi (Viesti 605127)
Laitoin kingcapiin tuollaiset hellan rallye 3003 compactit nokalle. http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=1276 Onko kellään kokemusta siitä että miten tuo heijastin kestää jos laittaa vaikka 100W polttimot noiden 55 tilalle? Kuumiaako liikaa kun ei noi mitkää kauhean isot ole kooltaan. Ja kytkettykin ne on niin että erillistä katkaisijaa ei ole. Onko muuta vaihtoehtoa lisäämään valotehoa noissa?

Laita xenonit.

Tukivarsi 21.10.2009 10:38

Mitäs kissalan pojat xenoneista tuumaa, entäs katsastus setä?

Jappi 21.10.2009 13:52

Ihan samaa kuin noista satawattisista.

CJ7 21.10.2009 14:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tukivarsi (Viesti 605149)
Mitäs kissalan pojat xenoneista tuumaa, entäs katsastus setä?

Mmmm..... noo....

Täälläpäin ja etelän suunnalla ovat %*&%lakit jakaneet noista UFO/valopallo ja riisiraketti tyyppisistä xenonratkaisuista jo ihan päiväsakkojakin. Sakon koko tietty sitten tulojen mukaan...jopa 450EUR olen kuullut jonkun saaneen.

Asiallisesti toteutettuna toki edelleen tehtävissä todella moneen autoon/lisävaloon. H4 yleensäkin varauksin xenonina lähes kaikissa tapauksissa.

Lisäpitkät toimii hienosti xenonina(kin) kun vaan on tarpeeks nopeet muuntajat, ettei mene koko ilta syttymiseen.

Kaikki varmaan on liikenteessä omakohtaisesti huomanneet, että HIUKKA joskus häikäsee nuo tekeleet kun tulee vastaan.

Rekisteröimätön 21.10.2009 18:53

Mulla on hodarin keulalla bosch 225:set 100w polttimoilla. niissä ainaki tosi hyvä valoteho niin lähelle kuin kauaski.

Tukivarsi 21.10.2009 19:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 605198)
Ihan samaa kuin noista satawattisista.

Katsastukseen helpompi vaihtaa pelkät polttimot kun repiä koko lisävalot pois tai vaihtaa halogeenit xenonin tilalle takaisin.
Kysymys kuuluukin että kestääkö noi heijastinpinnat 100w polttimoiden (H1) lämpöä, myyjä ei osannut sanoa mitään (yllätys).
Kyllä noilla hyvillä 55w:kin näkee mutta enemmän valoa olis parempi, laitetaan xenon viritys harkintaan vielä.

Marcus78 21.10.2009 19:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Marcus78 (Viesti 590038)
Ite selailin nettiä paljon, että mitkä valot Hiluksin nokalle laittaisin ja päädyin noihin Turineihin.
Saa nähdä, koska tulevat ja miten saan ne järkevästi tohon hilun keulalle laitettua.
Ei ne mitkään modernin näköset ole, mutta jos niillä näkis täällä oravankivitys alueella hiukan paremmin:)

Nyt ollu noi Turinit jonkun aikaa Hilun nokalla ja ainakin mutkasilla teillä ylivedot juurikin tuon leveän valokeilan vuoksi.
Valot ovat hiukan erilaiset kun muut, mihin on tottunut.

Yleensä valokeilassa näkyy jossain kohtaa (oli se sitten lähellä tai kaukana) jonkun näkönen kirkkaampi "piste", mutta näissä valokeila on tasasen leveä, eikä mitään pistettä missään.
En oo oikein osannu päättää onko se sitte hyvä vai huono!:)


Eikä mielestäni suuntauskaan ole kuuhun:D

Rompe1 21.10.2009 19:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Marcus78 (Viesti 605320)
Nyt ollu noi Turinit jonkun aikaa Hilun nokalla ja ainakin mutkasilla teillä ylivedot juurikin tuon leveän valokeilan vuoksi.
Valot ovat hiukan erilaiset kun muut, mihin on tottunut.

Yleensä valokeilassa näkyy jossain kohtaa (oli se sitten lähellä tai kaukana) jonkun näkönen kirkkaampi "piste", mutta näissä valokeila on tasasen leveä, eikä mitään pistettä missään.
En oo oikein osannu päättää onko se sitte hyvä vai huono!:)


Eikä mielestäni suuntauskaan ole kuuhun:D

Marcuksen kanssa samoilla linjoilla, itellä on 12v kokemus Cibien Turineista, enkä kyl enää muita laita...
Ite tykkään noist samoista ominaisuuksista...

landruiseri 21.10.2009 21:27

mistähän pirusta noita cibien turineita mahtaa löytää?


Sivu luotu: 13:51 (GMT +2).