Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   TARO 4WD -89 ÖLJYT (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=112489)

TARO59 06.07.2013 18:18

TARO 4WD -89 ÖLJYT
 
Tuli hankittua lelu vanhoina päivinä ja nyt seuraa liuta kysymyksiä koskien öljyt.
Aloitetaan moottorista mitä kannattaa laittaa moottoriin on ajettu noin 350000km eikä hajuakaan mitä edellinen on käyttänyt siinä. Tarkoitus on käyttää autoa talvella eli sitä huomioden vastaukset.
Vaihdelaatikko mitä siihen kannattaa laittaa?
Jakolaatikko mitä siihen kannattaa laittaa?
Etuakseli ja siihen kannattaa laittaa?
Takaakseli ja sen öljyt?
Rasvatakin pitää ja mitä rasvaa ristiin ja kuinka usein?

wikke 06.07.2013 19:38

Mitään en Taron tai Hilun Jutskista tiedä, tai niitä juuri safkan valmistuessa googlaamaan, mutta propsit siitä kysyjälle, että aloittaa mehuista, eikä vaikkapa nostosta tai kumeista...

BJ-40/76 06.07.2013 19:46

Tuohan on käytännössä hilux?
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja TARO59 (Viesti 1021490)
Tuli hankittua lelu vanhoina päivinä ja nyt seuraa liuta kysymyksiä koskien öljyt.
Aloitetaan moottorista mitä kannattaa laittaa moottoriin on ajettu noin 350000km eikä hajuakaan mitä edellinen on käyttänyt siinä. Tarkoitus on käyttää autoa talvella eli sitä huomioden vastaukset.
Vaihdelaatikko mitä siihen kannattaa laittaa?
Jakolaatikko mitä siihen kannattaa laittaa?
Etuakseli ja siihen kannattaa laittaa?
Takaakseli ja sen öljyt?
Rasvatakin pitää ja mitä rasvaa ristiin ja kuinka usein?

Jos diesel, niin osta pari ylimääräistä öljynsuodatinta:rolleyes:
Minä seuraisin hyvin tarkkaa öljyn vaihdon jälkeen öljyn värin muuttumista, ja jos mustuu heti ensimmäisen sadan kilometrin jälkeen, niin uusi suodatin 4-500 km jälkeen, ja uudelleen uusi suodatin n.2500 km jälkeen, ja öljynvaihto suodattimineen 5000 km jälkeen, sitten ohjekirjan mukaan. (todennäköisesti hivenen liioiteltua, mutta pari kymppiä on pieni lisähinta koneen kestävyyden varmistamisesta.)

Minä ostaisin 20 L pänikän laadukasta 10w40 öljyä, esim. teboil Super HPD, jos talvella mahdollista esilämmittää, jos ei esilämmitystä, ja ajetaan myös kylmimmillä keleillä, niin 5w-40 on oikea valinta. (jos pieni lisähinta ei haittaa, niin 5w-40 vaikka olisi lämpöpaikka tms.)

Muistikuva hiluxin öljyistä:
Tuota synteettistä käyttäisin koko voimansiirrossa, takaperään kitkalukollinen hypoidiöljy (onhan kitkalukko takana?), etuperään ja jakolaatikkoon "normaali" GL-5 peräöljy ja vaihteistoon sitten vaihteistoöljy. Kaikki varmaankin 75w-90
Tuo vaihteistoöljy herättää varmaan paljon keskustelua, mutta minun kokemuksen mukaan vaihteistoöljy on parempaa sykronoinnin toiminnalle/kestolle kuin Vetopyörästö/hypoidiöljy, ja tuo GL-4 varmaankin riittää hiluxin laatikolle?

Jappi 07.07.2013 00:23

Synteettinen ympäri jos on käyttis, ja jos ei huoltohistoriasta tietoa niin vaihda moottorin öljynputsari 500km ja 1000km jälkeen kun olet lurauttanut esim. HPD:t koneeseen. Jos putsarit tuntuu liian kalliilta niin käytä halvinta mahdollista mineraaliöljyä jatkossakin...

tekniikkamies 07.07.2013 09:06

Oma Hiluxi on vähän uudempi eli LN170 1998 vuodelta.

Olen laittanut öljyksi Mobilin 0w-40 ja voimansiirtoon Mobilube 1 SHC 75-90 ja taka-akselissa LS versiota.




Tapsa 07.07.2013 14:14

Jos on tarkoitus käyttää ihan nykyaikaisia peseviä synteettisiä öljyjä, niin noiden ehdotettujen suodattimien vaihtojen lisäksi minä harkitsisin myös öljypohjan pudottamista pois ja niiden 24 vuoden aikana mahdollisesti kertyneiden lietteiden ja töhkien putsaamista.

T. nimim. Rikoinko G-Mersun koneen liian hyvillä öljyillä...

jyrze 07.07.2013 15:31

Ei tipu ihan helposti öljypohja tarossa/ln110, retkukeula kun on perineen edessä..

Luoppis 07.07.2013 15:45

Päävaihteiston kanssa pitää muistaa, että GL-5 hypoidisia öljyjä ei saa käyttää päälootassa. Jos on tuollaista erehtynyt laittamaan sisään, sen huomaa kyllä heti siinä, että synkrot ei toimi. Eli esim. Mobilin öljyissä pitäisi riittää, kun lukee vaan tarpeeksi tarkkaan purkin kyljestä, että öljy on GL-4 luokituksella ja "for transmissions". Takaperään pitää investoida ne LS-lisäaineistetut peräöljyt, muuten häviää kitkalukosta kitkat. Moottoriöljyistä tulee ikuinen sota jos alkaa vertailemaan. Esim. mobilin 10W-30 delvac on ihan riittävän pesevää öljyä omasta mielestä, jonkun toisen mielestä taas ei. Täyssynteettisten ainoa etu on, että ne on talvella paremmin juoksevampia siinä vaiheessa, kun pakkaset kääntyy -20C kylmemmälle puolelle. Nekin kerää mujua pitkin konetta siinä missä puolimineraaliöljytkin, jos öljynvaihtovälit on liian pitkiä.

tekniikkamies 07.07.2013 23:27

Menneinä vuosina tuli muilla vanhemmilla dieselautoilla huristeltua joillakin Delvacin tai maatalouden yleisöljyn tyylisillä 10w-30 öljyillä.

Kylmimmät ilmat meinasi olla sirkusta miten milloinkin on virtaa saatavilla jne. Myös jäteöljyä kertyi aika paljon kuin vaihdoin kuitenkin öljyä aika usein.

Nyt kun kilometrejä tulee nelivetokulkupeliin melko vähän, olen siirtynyt taktiikkaan, jossa kerran vuodessa laitan koneeseen 0w-40 öljyt.

Voimansiirtoöljyjen kohdalla olen mennyt sensuuntaiseen ratkaisuun, että tutkin niiden kuntoa vaikka läpinäkyvässä kanisterissa tms. Jos ei löydy vaikka metallipurua, olen tyytyväinen ja saatan laittaa öljyt jopa takaisin tai vara-autoon. Kun öljyjä pitää vähän aikaa paikallaan, mahdolliset epämääräisyydet laskeutuvat alaspäin. Samalla idealla tsekkasin tänä vuonna kompressorin öljyt, kun ne oli riittävän hyvät, siirsin öljynvaihtoa.

Jappi 08.07.2013 01:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1021884)

Nyt kun kilometrejä tulee nelivetokulkupeliin melko vähän, olen siirtynyt taktiikkaan, jossa kerran vuodessa laitan koneeseen 0w-40 öljyt.

En suosittelisi matalakitka, eli 0W öljyjä ns. "Wanhan teknologian" koneisiin, voitelukalvo ei ole niin kestävä kuin 5W öljyllä, varsinkin kun moottorit on rakennettu suuremmille välyksille. Myös tiivistäminen voi tulla ongelmaksi. Mutta synteettistä kyllä.


Sivu luotu: 00:30 (GMT +2).